NS healthmiles
Debriefing
Ontwikkelen van een alomvattende applicatie voor de zakenreiziger om effectiever en efficiënter gebruik te maken van het openbaar vervoer, rekening houdend met de huidige technologische mogelijkheden en ontwikkelingen in de toekomst. Binnen deze doelgroep moet er duidelijk gesegmenteerd worden. De applicatie heeft niet noodzakelijkerwijs een winstoogmerk.
Concept
Binnen dit concept richten we ons op ontspanning en onthaasting. We richten ons hierbij op de bewustlevende, maar drukke zakenreiziger, 30-45 jaar. Het moment in de trein is een moment van bezinning en rust. Even lekker “nergens” aan denken, zodat je uitgerust en ontspannen op je werk of thuis aankomt. Onder zakenreiziger verstaan we in principe al het woon-werkverkeer. We richten ons op mensen, die gevoelig zijn voor moderne middelen, weinig tijd hebben, ambitieus zijn, representatief zijn, modieus zijn en sportief zijn. Deze mensen leven bewust en maken bewuste keuzes met betrekking tot het milieu. Deze mens let op voeding en huidverzorging, maar ook op de omgeving. Deze mensen zijn bereid “meer” te betalen voor een comfortabeler reis. Deze doelgroep neemt toe.
Binnen de behoeftencirkel (zie onder) van de NS treinreiziger richten we ons op de Individualist, de Life enricher en de Convenience Seeker.
Visuele segmentatie
(figuur 2)
Bladen: Men’s Health , Goodies, Men of all seasons
Spotjes (bijvoorbeeld): Margarine boter voor bloeddruk, huidverzorgingsproducten – Nivea for men summerlook, Axe, Gilette, Suit supply,
Winkels: Suit supply, Selexyz, Sushi-restaurants, DeliFrance, Apple Store
Tv progs: Veronica Travel, RTL nieuws, RTL boulevard, Law & Order, House, CSI
Iconen: Brad Pitt, David Beckham, Daphne Bunskoek, George Clooney, Leontien van Moorsel (spinning workshops op station)
Hobbies: Fitness, sporten, zwemmen, muziek, gadgets, wannahaves, babes
Leeftijd: 30 – 45, vaste relatie of getrouwd, geen kinderen of al wat oudere (zelfstandige) kinderen, geen huisdieren.
Bedrijven: Dienstverlenende sector, Club Med, Orange, Reclamebureau, Horeca, Verzekeringsagent, Beleggingsadviseur, Bankwezen, Vertegenwoordiger, Sportleraar
Inhoud concept
Treinreizigers kunnen zich verheugen op een plezierige, ontspannen reis bij de NS. Ze kunnen in een speciaal ingerichte treincoupe met extra comfortabele stoelen (alleen eersteklas abonnementen) ontspanningsoefeningen doen. Dit gaat doormiddel van oefeningen die op schermen zichtbaar zijn. De schermen kun je opvragen en komen tot je neergedaald. Je wordt omringd door een halve cirkel aan beeldscherm.
Ten eerste vind er een meting plaats: Bloeddruk, hartslag, stressniveau, cholesterol, BMI. Als je een stappenteller of hartslagmeter applicatie op je mobiel hebt, kun je deze info ook naar de applicatie uploaden.
Via het beeldscherm doe je op maat gemaakte, rustgevende oefeningen: dit kunnen concentratieoefeningen, ademhalingsoefeningen of meditatieve oefeningen zijn. Deze oefeningen zijn zo ingericht, dat ze aansluiten op de duur van de treinreis en de wensen van de reiziger. Door middel van de meting ziet de reiziger waar hij/zij meer aandacht aan zou moeten besteden: bijv. schouders, rug, buik of heupen – dit kan hij doen bij aankomst in een fitness, massage of saunasalon. In de comfortabele stoel kun je rustig achterover liggen. De stress in je lichaam wordt geregistreerd en gemeten middels biofeedbacksysteem. De reiziger hoeft dus niet te bewegen tijdens zijn reis.
Binnen het programma is er een personal coach. Deze coach meet je progressie binnen het programma en adviseert je over de oefeningen die je kan doen in de trein. Op die manier vormen body en mind een geheel, via de coach komt er feedback. De feedback is downloadable en kan ook naar het fitnesscentrum/sauna/massagecentrum worden gestuurd. Je kan jezelf een doel stellen: bijv. spierentraining, ontspanning, ontsnapping, afvallen, fun, fysio). De reiziger kan zo vaak hij dat wenst de coach consulteren.
Op de NS stations komen fitnesscentra, sauna’s en massagecentra. Deze centra worden van stroom voorzien door de fitnessende mensen (Enviu). De trainingen binnen het programma zijn afgestemd op de lichamelijke training die je binnen een van deze centra kunt beleven. (Het NS-healthmiles programma). Naast het centrum een hip restaurant met gezonde voeding en cocktails.
Marketing
Merkwaarden | Merkpersoonlijkheid | Merkbelofte (n) |
Genieten | Ontspannen | Consciousness of your spirit |
Onbezorgd | Harmonieus | Don’t worry, be healthy |
Eigentijds | Gedistingeerd | Recharge your mind |
Comfortabel | Energiek | Van A naar Relaxed |
Persoonlijk | Stadsmens | Building Energy |
| | Improving your health by sitting on your ass in first class |
| | Personal Wellness |
Merk-kernconcept
In sync with body and mind?
Wellness?
Marketingmiddelen / strategie
Hoe meer er gebruik gemaakt wordt van de ontspanningscoupe, hoe meer energie er wordt vrijgemaakt: er komt een spaarsysteem waarbij je meehelpt aan het bouwen van energie: zonnepanelen, gratis schoenpoetsbeurt of badjas naarmaat je meer NS healthmiles hebt afgelegd.
Workshops door bekende Nederlandse sporters aanbieden op inschrijfbasis.
Item in Holland Sport.
Ook denkbaar is kortingen bij zorgverzekeringen indien je het NS total fit programma volgt. Dit concept zal ook duidelijker aanwezig zijn binnen het idee van de NS-wandelingen – na de wandeling een lekkere sauna, om vervolgens naar huis te gaan in de NS ontspanningscoupe.
We richten ons met dit abonnement vooral op bedrijven, die een jaarkaart of abonnementen voor haar personeel moeten aanschaffen. Het bedrijf geeft daarmee aan niet alleen het vervoer van haar personeel belangrijk te vinden, maar ook het welzijn van haar personeel.
I. Marktonderzoek NS
NS is de grootste vervoerder per spoor in Nederland. Toch heeft NS niet het alleen recht op trein vervoer, op een klein aantal trajecten zijn andere vervoerders actief zoals : Arriva, Syntus, Connexxion, Ret HTM en Veolia
NS vervoert dagelijks meer dan één miljoen reizigers over het drukste spoorwegnet ter wereld. De NS Groep bestaat uit een aantal werkmaatschappijen die zorgen voor reizigersvervoer per trein en de ontwikkeling en exploitatie van knooppunten van (openbaar) vervoer.
NS heeft in 2006 goede resultaten geboekt. In Nederland groeide het aantal reizigers met 5%. Het tweede jaar op een rij. De klantwaardering steeg. 68% van de reizigers geeft NS een rapportcijfer 7 of hoger (2005: 67%). Het bedrijfsresultaat van NS steeg naar 310 miljoen euro (2005: 288 miljoen euro). Het nettoresultaat bedroeg 197 miljoen euro door wijziging van het vennootschapsbelastingtarief (2005: 221 miljoen euro). In 2006 investeerde NS 372 miljoen euro. Een groot deel daarvan kwam voor rekening van vernieuwing van de treinvloot voor de reizigers.
De waardering van klanten over de prestaties van NS was in het 3e kwartaal van 2006 op het hoogste niveau sinds 2000. 71% van de reizigers gaf als algemeen oordeel een 7 of hoger aan de dienstverlening van NS. Vorig jaar was dat 68% in hetzelfde kwartaal.
In 2007 gaat de NS dertig narrowcastingschermen ophangen in NS stations door heel
(figuur 1)
Voor marketingstrategie zijn de volgende 3 pijlers van belang:
Merk Brand Equity, Klantrelaties en Waarde propositie.
(figuur 3)
Het Customer Relevancy model kent 5 pijlers waarop gescoord kan worden: access, product, price, service en experience. De NS heeft gekozen voor een focus op product en experience.
(figuur 4)
Op 27 januari 2007 opende de NS op Amsterdam Centraal een lounge speciaal voor de eersteklasreizigers.
De lounge heeft onder andere een bar, computers, televisie, een zitgedeelte en vergaderruimtes. Verderop in 2007 zijn er ook lounges te vinden in de Stations Rotterdam Centraal en Schiphol. Vooralsnog is deze lounge voor behouden aan de exclusieve reiziger.
Op de grotere stations worden sinds eind 2005 ook grote plasmaschermen opgehangen waar reclame en nieuws wordt getoond. Elke 5 minuten speelt het nieuws opnieuw omdat uit onderzoek is gebleken dat de treinreiziger gemiddeld 7 minuten op een perron verblijft.
De NS Groep bestaat uit een aantal divisies:
· NS Reizigers
· NS Internationaal
· NedRailways
· NedTrain
· NS Commercie
· NS Stations
· NS Vastgoed
· NS Projectconsult
· Strukton
Elke divisie behandelt een eigen stuk van de NS van infrastructuur tot restauratie.
In plaats van zich alleen te concentreren op het vervoeren van A naar B komt de service naar reiziger steeds meer centraal te staan. De complete stationsgebieden worden ingezet om de reiziger te kunnen bedienen, de NS beheert de Exploitatie van de Stations via de divisie: NS Stations
Zo heeft NS een eigen merken om de reiziger te kunnen bedienen:
· Kiosk
· Smullers
· C’est du pain
· Stationsrestauratie
· Cafe T
Daarnaast heeft de NS een aantal bekende winkels op het stationsgebied toegelaten:
· Albert Heijn (to go)
· Etos
· Burger King
· Swirl's
· Bruna
· Free record shop
· GWK
· AKO
· Pizza Hut
Naast deze aanwezige merken verschilt per station ook de aanwezigheid van andere ondernemers. Zo
· Bloemisterij
· Juice bar
· Snacks (waaronder shoarma)
· Kappers
· Bloemenautomaat
De komende jaren wil de NS deze diensten gaan uitbreiden met meer diversiteit in het aanbod. Het stationsgebied moet een groot servicepunt worden waar de NS reiziger zich thuis en vertrouwd voelt en waar snel ook de laatste boodschappen of vergeten items
Maar dat is niet het enige, het stationsgebied wordt ook steeds vaker ook het verlengde van het kantoor. In samenwerking met KPN worden steeds meer stations voorzien van zogenoemde “WIFI hotspots”. Via deze hotspots
Sinds december 2005 is de NS bezig met het aanleggen van een UMTS netwerk. Een landelijke dekking hiervoor is bijna onmogelijk aan te leggen.
Voor de zakelijke reiziger heeft de NS de ”NS business card” in het leven geroepen. Hiermee bieden ze, zoals ze zelf zeggen, een totale mobiliteitsoplossing met een breder dienstpakket dan alleen de core-business.
II. ONDERZOEK KPN
Facts & Figures
Het personeelsbestand:
Per 31 december 2006: 28.368 medewerkers (25.976 FTE’s)
Aansluitingen:
Per 31 december 2005 bediende KPN, 6,9 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting en 2,2 miljoen internetklanten in
Merken van KPN:
KPN heeft een multi-brand strategie die zich met diverse merken richt op diverse doel-groepen. Voor mobiele communicatie heeft KPN de merken Hi, Simyo, Sympac, Telfort en KPN. In Duitsland en België zijn dat respectievelijk E-Plus en BASE. Voor Internet wordt de markt benaderd met de merken Planet, Het Net en XS4All.
KPN is moederbedrijf van: Planet Media Group, XS4ALL, Het Net Telfort, Beep!, Enertel
en is merkhouder van: KPN Hi, Simyo , Digitenne , KPN Mobile
KPN geprivatiseerd:
In 1989 heette het bedrijf Koninklijke PTT Nederland NV. Mede met het oog op de naderende Europese markt werd besloten tot privatisering. Alle aandelen waren nog wel in handen van de staat, maar de bedrijfsvoering ging KPN zelf doen.
KPN beursgenoteerd:
In juni 1994 ging KPN naar de beurs. De eerste tranche aandelen werd verkocht aan de Amsterdamse effectenbeurs, in oktober 1995 gevolgd door een tweede tranche en een beursnotering in
Missie & Strategie:
De grenzen tussen vaste en mobiele communicatie vervagen. KPN ziet het als een uitdaging en een must om klanten kennis te laten maken met naadloze, gemakkelijke toegang en gebruikersinterfaces.
'Wij streven ernaar moderne, kwalitatief hoogwaardige telecommunicatiediensten te leveren aan onze klanten. Wij willen onze klanten helpen hun doelen te bereiken en hun leven te verrijken, of het nu zakelijk of privé is.’
Nieuw logo:
Bij een nieuwe merkpositionering hoort een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Deze symboliseren alle verandering die KPN momenteel al aan het ondergaan is. Het nieuwe logo staat voor meer dan honderd jaar betrouwbaarheid. Het laat tegelijkertijd de vernieuwing zien waar KPN Nederland op zal aansluiten. Vernieuwing in communicatiemogelijkheden die steeds meer in elkaar gaan schuiven.
De mobiele telefoon
In 1990 kwam de mobiele telefoon. Vier jaar later wordt in
Nieuwe merkpositionering: “Geen Digitaal maar Mensentaal”
KPN gaat werken aan een vriendelijker en toegankelijker uitstraling.
'Geen digitaal, maar mensentaal,' is de kernspreuk van de nieuwe merk-positionering in het voorjaar van 2006, waar ook een nieuw logo, huisstijl en reclamecampagne deel van uitmaakt. KPN wil de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van communicatie toegankelijk maken voor alle Nederlanders en maakt hiermee een omslag van een traditioneel telefoniebedrijf naar een multimedia-onderneming waar het accent op marketing en distributie ligt.
De omzet van vaste telefonie neemt af. Het oude maakt plaats voor het nieuwe. KPN krijgt steeds meer concurrentie, maar loopt nu voorop bij de integratie van internet, televisie en telefonie.
Volgens de KPN hebben nog veel mensen moeite om alle ontwikkelingen bij te houden. De KPN heeft dan ook de ambitie om vernieuwingen te bieden die eenvoudig zijn en passen in het dagelijkse leven van de klant. De nieuwe marketingstrategie van KPN richt zich dan ook op het ‘simpel en eenvoudig brengen van technologieën.’ Daarnaast blijft KPN haar betrouwbare imago in de strijd gooien.
“Sluit je aan”
De slogan van de marketingcampagne is ‘Sluit je aan’. Het idee hierachter
KPN innovatief
De KPN is erg actief met het in de markt zetten van nieuwe diensten. Niet alleen door deze zelf te ontwikkelen, maar ook door samenwerkingen en overnames. Zo kocht het bedrijf verschillende narrowcastingbedrijven, waardoor het in één klap marktleider werd in
Innovatieteams:
KPN wil met innovatieteams die geheel los staan van de vaste structuren van het bedrijf zijn innoverende vermogen vergroten en sneller nieuwe diensten op de markt zetten. Er zijn onder meer teams die zich bezighouden met Narrowcasting, RFID, Zorg, Onderwijs en Veiligheid. De teams bedenken en testen nieuwe ideeën en bestaan uit medewerkers uit alle geledingen van de KPN-organisatie. Het op de markt brengen van een nieuwe dienst of product
Op deze manier kunnen nieuwe diensten en producten versneld in de markt gezet worden. Teams bestaat uit KPN’ers die afkomstig zijn van verschillende afdelingen en een deel van hun werkweek besteden aan het team.
Een overzicht van ontwikkelingen
1) NARROWCASTING: Gerichte communicatie op het juiste moment
Consumenten zijn steeds minder goed te bereiken via de traditionele (
2) IP- technologie
KPN gelooft in een wereld waarin IP-technologie dé toekomstvaste basis is voor nieuwe manieren van communiceren, zoals bijvoorbeeld bellen via internet, video-conferencing, e-learning en elektronisch betalen.
3) RFID - Radio Frequency Identification
Er worden steeds hogere eisen gesteld aan de informatie over het productieproces van producten. Met de RFID chip
De RFID chip zendt een unieke code uit, de wereldwijde gestandaardiseerde Electronic Product Code en
4) Telemetrie, meten is weten
Altijd en overal 'real time' inzicht in de status van systemen, voorraden of andere meetbare grootheden. Telemetrie of het op afstand meten wordt steeds vaker ingezet om het verbruik te meten en logistieke processen optimaal aan te sturen. Dankzij telemetrie kunnen bedrijven kosten besparen en efficiënter werken, immers men hoeft niet meer naar de locatie toe om de meting te verrichten. De toepassingsmogelijkheden zijn enorm en KPN is er om de onderliggende communicatietechniek te faciliteren en hierin te adviseren.
III. TECHNOLOGISCH ONDERZOEK
PDF bestand van Ninon.
IV. VISUELE SEGMENTATIE
Foto’s / scans van onze tijdschriftenavond.
Referentielijst
ONTSPANNEN ONDERWEG
http://www.trends.be/articles/index.jsp?articleID=42292§ionID=1518&siteID=4 – powernap
http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Art_Slapen.html - slapen maakt slim
http://www.powernap.com/store/ - 3 hours deep sleep in
http://store.playawaydigital.com/Power-Nap?sc=39&category=-139
idem
http://www.sleepy.be/Demonstratie_meting_Sl.279.0.html - slaap DNA meten
Powernap Sleepstore: http://www.kidsnewsroom.org/newsissues/090205/index.asp?page=Weekly2
Now, a new type of place is giving people a way to catch more Zs. PowerNap Sleep Centers offer busy people a room to sleep. Invented by a tired Mr. RamsDell, the sleep centers offer thematic sleeping rooms. They charge for the space by the minute. The first PowerNap rooms were opened in a
NS
Reiziger tevreden met NS-http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1075382368744&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl〈=nl&c=Page
behoefte treinreiziger:
http://www.marketing3.nl/index.php/weblog/comments/500000_reizigers_per_dag_bij_de_ns/
Reductie CO2 uitstoot
Interview directeur corporate communicatie
http://www.communicatiecoach.com/carriere_indefunctievan_jan05_jr.htm
Algemene informatie
Informatie treinreizigers:
Narrowcasting activiteiten NS
http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1798285
Lounge voor 1e klas reiziger:
http://www.ecpgroup.nl/120/marketing-nieuws/NS-verwent-zakenreiziger-met-lounge/?categoryId=3#N906
http://www.nsinternationaal.nl/zakelijk/nslounge.html
Televisiescherm op NS station
http://www.molblog.nl/marketing/1088
Draadloos netwerk
http://www.emerce.com/nieuws.jsp?id=1206615
http://www.rtl.nl/financien/smarttraveller/components/tijdschrift/30_WiFi.pdf
http://www.techzine.nl/nieuws/7538/NS-komt-met-draadloos-internet-op-stations.html
Bloemen uit de muur
http://www.gooieneembode.nl/nieuws/proef.met.bloemen.febo.op.hilversum/AR398/html.aspx
http://www.marnixbras.nl/entry_78.php
NS business card
KPN
http://www.kpn.com
http://www.communicatie-online.nl/index.html
http://www.marketingonline.nl/index.asp
http://www.ebase.nl/bedrijf/KPN/82/
DOELGROEP EN MOBILITEIT
http://www.nsinternationaal.nl/zakelijk/nslounge.html - puur zakelijk gericht op 1e klas.
http://cities.media.mit.edu/ - opstapelbare citycars
nw stations en regelingen NS vanaf December 2007
http://www.rtl.nl/financien/smarttraveller/home/
NS businessgericht magazine en tv programma
http://www.highspeedalliance.nl/static/hsa/nl/overhsa.html
hoge snelheidslijn vanaf 2008 ook in NL.
http://www.homerunweb.nl/index.cfm - afstemming werk en privé
No comments:
Post a Comment