Monday, March 12, 2007

NS healthmiles

NS healthmiles

Debriefing

Ontwikkelen van een alomvattende applicatie voor de zakenreiziger om effectiever en efficiënter gebruik te maken van het openbaar vervoer, rekening houdend met de huidige technologische mogelijkheden en ontwikkelingen in de toekomst. Binnen deze doelgroep moet er duidelijk gesegmenteerd worden. De applicatie heeft niet noodzakelijkerwijs een winstoogmerk.

Concept

Binnen dit concept richten we ons op ontspanning en onthaasting. We richten ons hierbij op de bewustlevende, maar drukke zakenreiziger, 30-45 jaar. Het moment in de trein is een moment van bezinning en rust. Even lekker “nergens” aan denken, zodat je uitgerust en ontspannen op je werk of thuis aankomt. Onder zakenreiziger verstaan we in principe al het woon-werkverkeer. We richten ons op mensen, die gevoelig zijn voor moderne middelen, weinig tijd hebben, ambitieus zijn, representatief zijn, modieus zijn en sportief zijn. Deze mensen leven bewust en maken bewuste keuzes met betrekking tot het milieu. Deze mens let op voeding en huidverzorging, maar ook op de omgeving. Deze mensen zijn bereid “meer” te betalen voor een comfortabeler reis. Deze doelgroep neemt toe.

Binnen de behoeftencirkel (zie onder) van de NS treinreiziger richten we ons op de Individualist, de Life enricher en de Convenience Seeker.


(figuur 1)


Visuele segmentatie

(figuur 2)

Doelgroep - identity (Persona)

Bladen: Men’s Health , Goodies, Men of all seasons

Spotjes (bijvoorbeeld): Margarine boter voor bloeddruk, huidverzorgingsproducten – Nivea for men summerlook, Axe, Gilette, Suit supply,

Winkels: Suit supply, Selexyz, Sushi-restaurants, DeliFrance, Apple Store

Tv progs: Veronica Travel, RTL nieuws, RTL boulevard, Law & Order, House, CSI

Iconen: Brad Pitt, David Beckham, Daphne Bunskoek, George Clooney, Leontien van Moorsel (spinning workshops op station)

Hobbies: Fitness, sporten, zwemmen, muziek, gadgets, wannahaves, babes

Leeftijd: 30 – 45, vaste relatie of getrouwd, geen kinderen of al wat oudere (zelfstandige) kinderen, geen huisdieren.

Bedrijven: Dienstverlenende sector, Club Med, Orange, Reclamebureau, Horeca, Verzekeringsagent, Beleggingsadviseur, Bankwezen, Vertegenwoordiger, Sportleraar

Inhoud concept

Treinreizigers kunnen zich verheugen op een plezierige, ontspannen reis bij de NS. Ze kunnen in een speciaal ingerichte treincoupe met extra comfortabele stoelen (alleen eersteklas abonnementen) ontspanningsoefeningen doen. Dit gaat doormiddel van oefeningen die op schermen zichtbaar zijn. De schermen kun je opvragen en komen tot je neergedaald. Je wordt omringd door een halve cirkel aan beeldscherm.

Ten eerste vind er een meting plaats: Bloeddruk, hartslag, stressniveau, cholesterol, BMI. Als je een stappenteller of hartslagmeter applicatie op je mobiel hebt, kun je deze info ook naar de applicatie uploaden.

Via het beeldscherm doe je op maat gemaakte, rustgevende oefeningen: dit kunnen concentratieoefeningen, ademhalingsoefeningen of meditatieve oefeningen zijn. Deze oefeningen zijn zo ingericht, dat ze aansluiten op de duur van de treinreis en de wensen van de reiziger. Door middel van de meting ziet de reiziger waar hij/zij meer aandacht aan zou moeten besteden: bijv. schouders, rug, buik of heupen – dit kan hij doen bij aankomst in een fitness, massage of saunasalon. In de comfortabele stoel kun je rustig achterover liggen. De stress in je lichaam wordt geregistreerd en gemeten middels biofeedbacksysteem. De reiziger hoeft dus niet te bewegen tijdens zijn reis.

Binnen het programma is er een personal coach. Deze coach meet je progressie binnen het programma en adviseert je over de oefeningen die je kan doen in de trein. Op die manier vormen body en mind een geheel, via de coach komt er feedback. De feedback is downloadable en kan ook naar het fitnesscentrum/sauna/massagecentrum worden gestuurd. Je kan jezelf een doel stellen: bijv. spierentraining, ontspanning, ontsnapping, afvallen, fun, fysio). De reiziger kan zo vaak hij dat wenst de coach consulteren.

Op de NS stations komen fitnesscentra, sauna’s en massagecentra. Deze centra worden van stroom voorzien door de fitnessende mensen (Enviu). De trainingen binnen het programma zijn afgestemd op de lichamelijke training die je binnen een van deze centra kunt beleven. (Het NS-healthmiles programma). Naast het centrum een hip restaurant met gezonde voeding en cocktails.

Marketing

Merkwaarden

Merkpersoonlijkheid

Merkbelofte (n)

Genieten

Ontspannen

Consciousness of your spirit

Onbezorgd

Harmonieus

Don’t worry, be healthy

Eigentijds

Gedistingeerd

Recharge your mind

Comfortabel

Energiek

Van A naar Relaxed

Persoonlijk

Stadsmens

Building Energy



Improving your health by sitting on your ass in first class



Personal Wellness

Merk-kernconcept

In sync with body and mind?

Wellness?

Marketingmiddelen / strategie

Hoe meer er gebruik gemaakt wordt van de ontspanningscoupe, hoe meer energie er wordt vrijgemaakt: er komt een spaarsysteem waarbij je meehelpt aan het bouwen van energie: zonnepanelen, gratis schoenpoetsbeurt of badjas naarmaat je meer NS healthmiles hebt afgelegd.

Workshops door bekende Nederlandse sporters aanbieden op inschrijfbasis.

Item in Holland Sport.

Ook denkbaar is kortingen bij zorgverzekeringen indien je het NS total fit programma volgt. Dit concept zal ook duidelijker aanwezig zijn binnen het idee van de NS-wandelingen – na de wandeling een lekkere sauna, om vervolgens naar huis te gaan in de NS ontspanningscoupe.

We richten ons met dit abonnement vooral op bedrijven, die een jaarkaart of abonnementen voor haar personeel moeten aanschaffen. Het bedrijf geeft daarmee aan niet alleen het vervoer van haar personeel belangrijk te vinden, maar ook het welzijn van haar personeel.

Technologie: UMTS / HSDPA- moet je je op abonneren maandprijzen, geen ontvangst in tunnels. GPRS, Edge

I. Marktonderzoek NS

NS is de grootste vervoerder per spoor in Nederland. Toch heeft NS niet het alleen recht op trein vervoer, op een klein aantal trajecten zijn andere vervoerders actief zoals : Arriva, Syntus, Connexxion, Ret HTM en Veolia

NS vervoert dagelijks meer dan één miljoen reizigers over het drukste spoorwegnet ter wereld. De NS Groep bestaat uit een aantal werkmaatschappijen die zorgen voor reizigersvervoer per trein en de ontwikkeling en exploitatie van knooppunten van (openbaar) vervoer.

NS heeft in 2006 goede resultaten geboekt. In Nederland groeide het aantal reizigers met 5%. Het tweede jaar op een rij. De klantwaardering steeg. 68% van de reizigers geeft NS een rapportcijfer 7 of hoger (2005: 67%). Het bedrijfsresultaat van NS steeg naar 310 miljoen euro (2005: 288 miljoen euro). Het nettoresultaat bedroeg 197 miljoen euro door wijziging van het vennootschapsbelastingtarief (2005: 221 miljoen euro). In 2006 investeerde NS 372 miljoen euro. Een groot deel daarvan kwam voor rekening van vernieuwing van de treinvloot voor de reizigers.

De waardering van klanten over de prestaties van NS was in het 3e kwartaal van 2006 op het hoogste niveau sinds 2000. 71% van de reizigers gaf als algemeen oordeel een 7 of hoger aan de dienstverlening van NS. Vorig jaar was dat 68% in hetzelfde kwartaal.

In 2007 gaat de NS dertig narrowcastingschermen ophangen in NS stations door heel Nederland. In eerste instantie ging men uit van zeker tien grote tv-schermen op minstens tien NS Stations. NS zou ook belangstelling hebben voor de reclame-exploitatie van de reguliere reisinformatiesystemen. Op de meeste NS stations hangen halverwege 2006 LCD schermen met elektronische informatie.

Om de wensen en eisen van de reiziger in beeld te krijgen is de NS zelf ook een onderzoek gestart. Verschillende reizigers hebben verschillende redenen om met de trein te reizen. De Aan de hand van het NeedScope system van TNS nipo heeft de NS de behoeften in kaart gebracht.

(figuur 1)


Voor marketingstrategie zijn de volgende 3 pijlers van belang:

Merk Brand Equity, Klantrelaties en Waarde propositie.


(figuur 3)

Het Customer Relevancy model kent 5 pijlers waarop gescoord kan worden: access, product, price, service en experience. De NS heeft gekozen voor een focus op product en experience.



(figuur 4)




Op 27 januari 2007 opende de NS op Amsterdam Centraal een lounge speciaal voor de eersteklasreizigers. De NS biedt de zakenreiziger hiermee de luxe en comfort die hij wenst.

De lounge heeft onder andere een bar, computers, televisie, een zitgedeelte en vergaderruimtes. Verderop in 2007 zijn er ook lounges te vinden in de Stations Rotterdam Centraal en Schiphol. Vooralsnog is deze lounge voor behouden aan de exclusieve reiziger.

Op de grotere stations worden sinds eind 2005 ook grote plasmaschermen opgehangen waar reclame en nieuws wordt getoond. Elke 5 minuten speelt het nieuws opnieuw omdat uit onderzoek is gebleken dat de treinreiziger gemiddeld 7 minuten op een perron verblijft.

De NS Groep bestaat uit een aantal divisies:


· NS Reizigers

· NS Internationaal

· NedRailways

· NedTrain

· NS Commercie

· NS Stations

· NS Vastgoed

· NS Projectconsult

· Strukton


Elke divisie behandelt een eigen stuk van de NS van infrastructuur tot restauratie.

In plaats van zich alleen te concentreren op het vervoeren van A naar B komt de service naar reiziger steeds meer centraal te staan. De complete stationsgebieden worden ingezet om de reiziger te kunnen bedienen, de NS beheert de Exploitatie van de Stations via de divisie: NS Stations

Zo heeft NS een eigen merken om de reiziger te kunnen bedienen:

· Kiosk

· Smullers

· C’est du pain

· Stationsrestauratie

· Cafe T

Daarnaast heeft de NS een aantal bekende winkels op het stationsgebied toegelaten:

· Albert Heijn (to go)

· Etos

· Burger King

· Swirl's

· Bruna

· Free record shop

· GWK

· AKO

· Pizza Hut

Naast deze aanwezige merken verschilt per station ook de aanwezigheid van andere ondernemers. Zo kan men aantreffen:

· Bloemisterij

· Juice bar

· Snacks (waaronder shoarma)

· Kappers

· Bloemenautomaat

De komende jaren wil de NS deze diensten gaan uitbreiden met meer diversiteit in het aanbod. Het stationsgebied moet een groot servicepunt worden waar de NS reiziger zich thuis en vertrouwd voelt en waar snel ook de laatste boodschappen of vergeten items kan worden gekocht. De NS is hiermee gestart door op diverse stations een bloemen automaat te plaatsen. Deze is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar.

Maar dat is niet het enige, het stationsgebied wordt ook steeds vaker ook het verlengde van het kantoor. In samenwerking met KPN worden steeds meer stations voorzien van zogenoemde “WIFI hotspots”. Via deze hotspots kan met een draadloze netwerkverbinding contact worden gemaakt. De Tarieven zijn 1,30 per kwartier, maar worden snel goedkoper wanneer een dag-, week-, maand-, of zelfs jaarabonnement wordt gekocht.

Sinds december 2005 is de NS bezig met het aanleggen van een UMTS netwerk. Een landelijke dekking hiervoor is bijna onmogelijk aan te leggen. De NS is daarom onderzoek aan het verrichten in welke intercity’s de aansluiting met UMTS wenselijk is en welke trajecten rendabel zijn.

Voor de zakelijke reiziger heeft de NS de ”NS business card” in het leven geroepen. Hiermee bieden ze, zoals ze zelf zeggen, een totale mobiliteitsoplossing met een breder dienstpakket dan alleen de core-business. De NS business card voorziet in de behoefte voor een totaalpakket aan diensten om de werknemer te vervoeren van huis naar werk en vice versa. De facturering en dergelijke valt dan onder 1 contract, dat met de NS. Het grote voordeel zijn de lage kosten per kilometer. En minder rompslomp voor de werkgever. De NS zegt zo ook een steentje bij te willen dragen aan het mobiliteitsprobleem in Nederland.

II. ONDERZOEK KPN

Facts & Figures

Het personeelsbestand:

Per 31 december 2006: 28.368 medewerkers (25.976 FTE’s)

Aansluitingen:

Per 31 december 2005 bediende KPN, 6,9 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting en 2,2 miljoen internetklanten in Nederland als ook 20,8 miljoen mobiele klanten in Duitsland, Nederland en België.

Merken van KPN:

KPN heeft een multi-brand strategie die zich met diverse merken richt op diverse doel-groepen. Voor mobiele communicatie heeft KPN de merken Hi, Simyo, Sympac, Telfort en KPN. In Duitsland en België zijn dat respectievelijk E-Plus en BASE. Voor Internet wordt de markt benaderd met de merken Planet, Het Net en XS4All.

KPN is moederbedrijf van: Planet Media Group, XS4ALL, Het Net Telfort, Beep!, Enertel

en is merkhouder van: KPN Hi, Simyo , Digitenne , KPN Mobile

KPN geprivatiseerd:
In 1989 heette het bedrijf Koninklijke PTT Nederland NV. Mede met het oog op de naderende Europese markt werd besloten tot privatisering. Alle aandelen waren nog wel in handen van de staat, maar de bedrijfsvoering ging KPN zelf doen.

KPN beursgenoteerd:
In juni 1994 ging KPN naar de beurs. De eerste tranche aandelen werd verkocht aan de Amsterdamse effectenbeurs, in oktober 1995 gevolgd door een tweede tranche en een beursnotering in
New York. In 1996 volgden Londen en Frankfurt.

Missie & Strategie:

De grenzen tussen vaste en mobiele communicatie vervagen. KPN ziet het als een uitdaging en een must om klanten kennis te laten maken met naadloze, gemakkelijke toegang en gebruikersinterfaces.

'Wij streven ernaar moderne, kwalitatief hoogwaardige telecommunicatiediensten te leveren aan onze klanten. Wij willen onze klanten helpen hun doelen te bereiken en hun leven te verrijken, of het nu zakelijk of privé is.’

Nieuw logo:
Bij een nieuwe merkpositionering hoort een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Deze symboliseren alle verandering die KPN momenteel al aan het ondergaan is. Het nieuwe logo staat voor meer dan honderd jaar betrouwbaarheid. Het laat tegelijkertijd de vernieuwing zien waar KPN Nederland op zal aansluiten. Vernieuwing in communicatiemogelijkheden die steeds meer in elkaar gaan schuiven.

De mobiele telefoon
In 1990 kwam de mobiele telefoon. Vier jaar later wordt in Nederland een nieuw mobiel netwerk in dienst gesteld: GSM genaamd.

Nieuwe merkpositionering: “Geen Digitaal maar Mensentaal”

KPN gaat werken aan een vriendelijker en toegankelijker uitstraling.

'Geen digitaal, maar mensentaal,' is de kernspreuk van de nieuwe merk-positionering in het voorjaar van 2006, waar ook een nieuw logo, huisstijl en reclamecampagne deel van uitmaakt. KPN wil de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van communicatie toegankelijk maken voor alle Nederlanders en maakt hiermee een omslag van een traditioneel telefoniebedrijf naar een multimedia-onderneming waar het accent op marketing en distributie ligt.

De omzet van vaste telefonie neemt af. Het oude maakt plaats voor het nieuwe. KPN krijgt steeds meer concurrentie, maar loopt nu voorop bij de integratie van internet, televisie en telefonie.

Volgens de KPN hebben nog veel mensen moeite om alle ontwikkelingen bij te houden. De KPN heeft dan ook de ambitie om vernieuwingen te bieden die eenvoudig zijn en passen in het dagelijkse leven van de klant. De nieuwe marketingstrategie van KPN richt zich dan ook op het ‘simpel en eenvoudig brengen van technologieën.’ Daarnaast blijft KPN haar betrouwbare imago in de strijd gooien.

“Sluit je aan”

De slogan van de marketingcampagne is ‘Sluit je aan’. Het idee hierachter kan worden uitgelegd als een verwijzing naar het aanleggen van infrastructuur. Anders bezien kan het ook worden uitgelegd als een element in communicatie en menselijkheid. Alle campagne-uitingen op televisie, radio, in dagbladen en in de openlucht, sluiten bij de slogan aan.

KPN innovatief

De KPN is erg actief met het in de markt zetten van nieuwe diensten. Niet alleen door deze zelf te ontwikkelen, maar ook door samenwerkingen en overnames. Zo kocht het bedrijf verschillende narrowcastingbedrijven, waardoor het in één klap marktleider werd in Nederland op het gebied van narrowcasting. Daarnaast waren er de stappen die KPN zette op het gebied van digitale televisie, met onder meer een samenwerking waarbij Endemol content levert voor Mine van KPN. De lijst van KPN nieuwtjes houdt niet op bij narrowcasting en digitale televisie. Het bedrijf zette afgelopen half jaar bijvoorbeeld ook stappen op het gebied van mobiele televisie, streaming video, locatiegebaseerde diensten via mobiele telefoons en VoIP-bellen.

Innovatieteams:

KPN wil met innovatieteams die geheel los staan van de vaste structuren van het bedrijf zijn innoverende vermogen vergroten en sneller nieuwe diensten op de markt zetten. Er zijn onder meer teams die zich bezighouden met Narrowcasting, RFID, Zorg, Onderwijs en Veiligheid. De teams bedenken en testen nieuwe ideeën en bestaan uit medewerkers uit alle geledingen van de KPN-organisatie. Het op de markt brengen van een nieuwe dienst of product kan binnen een grote en soms bureaucratische organisatie enige tijd kosten. KPN richtte daarom zo’n jaar geleden, de eerste innovatieteams op, die bij de KPN zelf ondernemingsteams worden genoemd. De teams kunnen ideeën bedenken, testen, voorleggen aan potentiële klanten en toetsen aan verschil-lende criteria, zoals business potentie of ‘bijdrage aan kosten-besparing'.

Op deze manier kunnen nieuwe diensten en producten versneld in de markt gezet worden. Teams bestaat uit KPN’ers die afkomstig zijn van verschillende afdelingen en een deel van hun werkweek besteden aan het team.

Een overzicht van ontwikkelingen

1) NARROWCASTING: Gerichte communicatie op het juiste moment

Consumenten zijn steeds minder goed te bereiken via de traditionele (massa) media. Daarom is het steeds belangrijker voor bedrijven op een andere manier, effectiever en directer te communiceren met hun klanten. Met Narrowcasting - doelgroepmarketing via beeldschermen – is het mogelijk specifieke doelgroepen op specifieke locaties gericht te beïnvloeden op het moment van de aankoopbeslissing. Denk bijv. aan beeldschermen in de supermarkt, waarop klanten de actuele aanbiedingen kunnen lezen of interactieve varianten waarbij klanten het aanbod op het beeldscherm zélf kunnen beïnvloeden.

2) IP- technologie

KPN gelooft in een wereld waarin IP-technologie dé toekomstvaste basis is voor nieuwe manieren van communiceren, zoals bijvoorbeeld bellen via internet, video-conferencing, e-learning en elektronisch betalen.

3) RFID - Radio Frequency Identification

Er worden steeds hogere eisen gesteld aan de informatie over het productieproces van producten. Met de RFID chip kan deze informatie en nog veel meer ter plaatse vastleggen en uitlezen. Tracking & Tracing is slechts één van de vele unieke mogelijkheden die deze technologie biedt.
De RFID chip zendt een unieke code uit, de wereldwijde gestandaardiseerde Electronic Product Code en
kan naast uitzenden van informatie ook informatie registreren en opslaan. De kleine chip kan eenvoudig in verpakkingen worden verwerkt, waardoor beschadiging vrijwel uitgesloten is. RFID-data kan ook gekoppeld worden aan bestaande informatiesystemen. Naar verwachting zal de RFID chip binnen enkele jaren de streepjescode vervangen.

4) Telemetrie, meten is weten

Altijd en overal 'real time' inzicht in de status van systemen, voorraden of andere meetbare grootheden. Telemetrie of het op afstand meten wordt steeds vaker ingezet om het verbruik te meten en logistieke processen optimaal aan te sturen. Dankzij telemetrie kunnen bedrijven kosten besparen en efficiënter werken, immers men hoeft niet meer naar de locatie toe om de meting te verrichten. De toepassingsmogelijkheden zijn enorm en KPN is er om de onderliggende communicatietechniek te faciliteren en hierin te adviseren.


III. TECHNOLOGISCH ONDERZOEK

PDF bestand van Ninon.


IV. VISUELE SEGMENTATIE

Foto’s / scans van onze tijdschriftenavond.


Referentielijst

ONTSPANNEN ONDERWEG

http://www.trends.be/articles/index.jsp?articleID=42292§ionID=1518&siteID=4 – powernap

http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Art_Slapen.html - slapen maakt slim

http://www.powernap.com/store/ - 3 hours deep sleep in 20 minutes

http://store.playawaydigital.com/Power-Nap?sc=39&category=-139

idem

http://www.sleepy.be/Demonstratie_meting_Sl.279.0.html - slaap DNA meten

Powernap Sleepstore: http://www.kidsnewsroom.org/newsissues/090205/index.asp?page=Weekly2

Now, a new type of place is giving people a way to catch more Zs. PowerNap Sleep Centers offer busy people a room to sleep. Invented by a tired Mr. RamsDell, the sleep centers offer thematic sleeping rooms. They charge for the space by the minute. The first PowerNap rooms were opened in a Florida airport. Weary travelers were able to catch a comfortable nap for $0.70 a minute.

NS

Reiziger tevreden met NS-http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1075382368744&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl〈=nl&c=Page

behoefte treinreiziger:

http://www.marketing3.nl/index.php/weblog/comments/500000_reizigers_per_dag_bij_de_ns/

Reductie CO2 uitstoot

http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1164200547007&pagename=www.ns.nl%2FArtikel%2FOverig_www.ns.nl&p=1069426164124〈=nl&c=Artikel

Interview directeur corporate communicatie

http://www.communicatiecoach.com/carriere_indefunctievan_jan05_jr.htm

Algemene informatie

http://www.wikipedia.org

Informatie treinreizigers:

http://www.treinreiziger.nl

Narrowcasting activiteiten NS

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1798285

Lounge voor 1e klas reiziger:

http://www.ecpgroup.nl/120/marketing-nieuws/NS-verwent-zakenreiziger-met-lounge/?categoryId=3#N906

http://www.nsinternationaal.nl/zakelijk/nslounge.html

Televisiescherm op NS station

http://www.molblog.nl/marketing/1088

Draadloos netwerk

http://www.emerce.com/nieuws.jsp?id=1206615

http://www.rtl.nl/financien/smarttraveller/components/tijdschrift/30_WiFi.pdf

http://www.techzine.nl/nieuws/7538/NS-komt-met-draadloos-internet-op-stations.html

Bloemen uit de muur

http://www.gooieneembode.nl/nieuws/proef.met.bloemen.febo.op.hilversum/AR398/html.aspx

http://www.marnixbras.nl/entry_78.php

NS business card

http://www.klantenservicekenniscentrum.nl/script/downloadattachment.php?aId=2f4700841eaf54fd11b90b0865a5886a&articleId=94

KPN

http://www.kpn.com

http://www.emerce.nl/

http://www.communicatie-online.nl/index.html

http://www.marketingonline.nl/index.asp

http://www.marketingfacts.nl/

http://www.zibb.nl/

http://www.ebase.nl/bedrijf/KPN/82/

DOELGROEP EN MOBILITEIT

http://www.nsinternationaal.nl/zakelijk/nslounge.html - puur zakelijk gericht op 1e klas.

http://cities.media.mit.edu/ - opstapelbare citycars

http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1171010493128&pagename=www.ns.nl%2FPersbericht%2FPersberichtenDetail&c=Persbericht

nw stations en regelingen NS vanaf December 2007

http://www.rtl.nl/financien/smarttraveller/home/

NS businessgericht magazine en tv programma

http://www.highspeedalliance.nl/static/hsa/nl/overhsa.html

hoge snelheidslijn vanaf 2008 ook in NL.

http://www.homerunweb.nl/index.cfm - afstemming werk en privé

No comments: