Sunday, March 4, 2007

technische gegevens

Wat is UMTS?

UMTS staat voor Universal Mobile Telecommunications System en is de opvolger van de GSM techniek, die in Nederland in 1994 geintroduceerd is. Net als GSM worden er bij UMTS digitale signalen verzonden.

Sinds de introductie in 1994 werd GSM steeds meer en meer gebruikt, maar in 2004 is het volgens de providers tijd voor een nieuw netwerk: UMTS.
UMTS belooft snelheden vergelijkbaar met ADSL en daarmee ontstaan er veel nieuwe mogelijkheden. Denk aan beeldtelefonie, films kijken, overal draadloos internetten en e-maillen, maar ook het sneller verzenden van foto's, presentaties en bestanden.

Door de hoge datasnelheden is het zelfs mogelijk om uw laptop uit te breiden met een UMTS uitbreidingskaart, zodat u altijd direct contact met het bedrijfsnetwerk kunt houden. In tegenstelling tot GSM, waarmee u steeds opnieuw een verbinding met het netwerk op dient te bouwen, bent u met UMTS continu verbonden met het netwerk.

Momenteel, oktober 2004, is UMTS volgens KPN al beschikbaar in 50 plaatsen, waarvan de meeste in de randstad. Vodafone zegt reeds een 50% dekking te hebben.

Om de hoge licentiekosten en de kosten voor het plaatsen van de zendmasten terug te kunnen verdienen zijn de abonnementsprijzen en de variabele prijzen per megabyte momenteel nog erg hoog. Schrik dus niet van een maandelijkse rekening van honderden euro's als u het NOS journaal wilt kijken vanaf internet op uw laptop.
Nog duur: webwereld.nl/nieuws/17748.phtml
Ervaring: www.vincente.nl/normal.asp?TID=367&CatId=2
Nieuw: KPN levert nu een flatfee abonnement: Voor 75 euro kan je tot 1 gigabyte per maand verzenden.

Waar GSM slechts 9.600 bits per seconde digitaal kan verzenden en ontvangen en 250 seconden doet over het versturen van een foto van 300 KB, zal UMTS tot 384.000 bits per seconde kunnen verzenden. Diezelfde foto van 300 KB is dan ontvangen in nog geen 7 seconden. Tel uit uw winst.

Om deze hoge transmissiesnelheden te garanderen en om storingen en foute verzendingen te voorkomen, worden er ongeveer 15.000 tot 50.000 basisstations (antennes/zenders) geplaatst in Nederland. In de eerste instantie worden de UMTS basisstations (zenders) bijgeplaatsts op de reeds bestaande GSM masten, maar er zullen ook nieuwe masten geplaatst worden. Per mast worden er meestal drie basisstations opgehangen, een voor elke sector (hoek van 120 graden).

Toen de 5 telecomproviders Vodafone, KPN, T-Mobile, Orange en Telfort de UMTS licenties van de overheid kochten, hebben ze bij elkaar 2,7 miljard euro betaald. Bij het kopen van de licenties is tevens overeengekomen met de overheid dat er in 2007 een landelijk dekkend netwerk moet zijn, op straffe van bepaalde sancties.

Tot na 2010 (wanneer de GSM-licenties verlopen) zullen de GSM en UMTS netwerken tegelijkertijd aktief zijn en de basisstations van zowel GSM 900 MHz, GSM 1800 MHz (DCS), en UMTS zullen dus tegelijkertijd zenden op verschillende frequenties. Dit betekent voor de burgers een relatief hoog blootstellingsniveau, omdat een verdubbeling van het aantal zendmasten ook een verdubbeling van de stralingsdichtheid (gemeten in microWatt per vierkante meter) in huis oplevert.

Volgens de Gezondheidsraad kan het menselijk lichaam echter perfect tegen hoge stralingsblootstellingen. De wetenschappers bij de Gezondheidsraad stellen zelfs dat de internationaal geaccepteerde normen van de ICNIRP aan de voorzichtige kant zijn en de raad heeft daarom de overheid geadviseerd om de dubbele blootstellingswaarden te hanteren (daarmee overigens de hoogste wereldwijd). De waarden die in huizen gemeten worden, zijn minder dan 1% van deze blootstellingslimieten, dus niemand hoeft zich zorgen te maken over de straling van de zendmasten, is de mening van de Gezondheidsraad en daarmee ook van de overheid, de telecomproviders en het antennebureau.

Een mooi toekomstperspectief: In 2007 kan iedereen overal waar hij/zij wil directe toegang hebben tot beeldtelefonie, digitale videotheken, internet, e-mail, zonder ook maar enig risico voor onze gezondheid.

Wat is GPRS?

Hoewel we spreken over GPRS-netwerken is GPRS (General Packet Radio Service) geen nieuw netwerk. Het is een techniek die een uitbreiding vormt op het bestaande gsm-netwerk. Met deze nieuwe technologie kan op een efficiëntere, snellere en goedkopere manier mobiele data verzonden en ontvangen worden.

GPRS betekent General Packet Radio Service. Dit is een techniek in het GSM-netwerk die het mogelijk maakt om meer en sneller informatie te verzenden en ontvangen dan tot nu mogelijk was met GSM-telefoons. Met GPRS wordt de informatie niet in één keer over het netwerk gestuurd maar in stukjes. Hierdoor is het mogelijk om via een mobiele telefoon gemakkelijk informatie uit te wisselen. Daarmee komt mobiel internetten, bijvoorbeeld voor het checken van uw e-mail en het snel verzenden van foto's binnen handbereik.

GPRS is niet geschikt voor spraak. Als u met een GPRS-toestel zowel informatie wilt versturen als wilt bellen, heeft u twee abonnementen tegelijk nodig. Een GSM- en een GPRS-abonnement.

Let op: om GPRS te kunnen gebruiken, heeft u een GPRS-toestel nodig. Voor een aantal toepassingen is het noodzakelijk om het GPRS-toestel te gebruiken in combinatie met een laptop.

Wat zijn de voordelen van het GPRS-netwerk?

Online:
Met GPRS kunt u de hele dag online zijn zonder extra kosten. Na één keer inloggen heeft u, waar en wanneer u maar wilt, toegang tot een scala aan informatie- en communicatiediensten en eventueel het eigen bedrijfsnetwerk.
Kostenbeheersing:
U betaalt alleen voor de informatie die verzonden of ontvangen wordt en niet voor de tijd dat u online bent. U kunt dus rustig informatie opzoeken en groeperen.
Steeds sneller:
Het inbellen, zenden en ontvangen van informatie gaat sneller dan u gewend bent via de huidige GSM-standaard. Dit maakt het opvragen van informatie een stuk gebruikersvriendelijker.
GPRS geeft u de tijd:
Omdat u online kunt blijven zonder extra kosten, is er alle tijd om informatie te lezen en te verwerken. De kosten worden immers verrekend via de hoeveelheid informatie die wordt gedownload of verzonden en niet voor de tijd dat u online bent. Hierdoor kunt u moeiteloos en zorgeloos beschikken over de meest actuele informatie, ongeacht de tijd die eraan besteed wordt.

Wat is WiFi?

Wat betekent WiFi?
WiFi staat voor Wireless Fidelity en wordt ook wel W-Lan genoemd (Wireless-Local Area Network). Met de techniek wordt data draadloos op de 2.4 GHz-frequentie verzonden. Het signaal is digitaal en wordt gecodeerd volgens het IEEE 802.11 protocol. Dat is een internationale norm voor het versturen van digitale gegevens door de lucht. Van deze standaard bestaan inmiddels drie varianten: 802.11a, 802.11b en 802.11g. Een vierde 802.11n, is in de maak.

Wat zijn de verschillen tussen de varianten?
Die hebben vooral betrekking op de snelheden. 802.11b is met maximaal 11 megabit per seconde de langzaamste variant; 80211g haalt maximaal 54 megabit per seconde. Hoewel in de praktijk deze snelheid niet boven de 30 megabit uitkomt.

Wat kan ik met WiFi?
Zoals eerder genoemd is één van de meest gebruikte toepassingen voor WiFi het draadloze thuisnetwerk. Bij de meeste ADSL abonnementen kunt u tegenwoordig kiezen voor een wireless-modem, zodat het niet langer noodzakelijk is bekabeling aan te leggen tussen uw computer en de meterkast. Dit is met name een groot voordeel wanneer u meerdere computers heeft aangesloten op het internet, of wanneer u regelmatig op uw laptop wilt internetten zonder eerst een kabel aan te sluiten.

Wat kan ik met WiFi wanneer ik onderweg ben?
Hotspots zijn locaties waar een openbare WiFi verbinding is aangelegd. Onder andere Mobilander, KPN en T-Mobile bieden betaalde toegang tot hun hotspots aan. Hiermee kunt u op veelal drukbezochte plaatsen, zoals congrescentra of horecagelegenheden, draadloos internetten met uw laptop of PDA. U kunt per keer betalen voor het gebruik, maar er bestaat ook een mogelijkheid om een abonnement te nemen. Op internet staan diverse sites waar u hotspots in uw omgeving kunt vinden. Zo hebben zowel KPN als T-Mobile een overzichtskaart van HotSpots bij u in de buurt.

Wat is RFID?

RFID is kort voor Radio Frequency Identification; een techniek die middels radiogolven mensen of zaken identificeert. Informatie over een persoon of object wordt opgeslagen op een RFID-chip en deze laat zich via de ether uitlezen. Zo'n chip, soms zo klein als een zandkorrel, kan bijvoorbeeld een serienummer bevatten, maar ook bijvoorbeeld NAW-gegevens en een digitale foto.

Speciale apparatuur kan de chip op afstand uitlezen en dat is het grote voordeel van RFID. Er is geen contact met een apparaat nodig, zoals met bijvoorbeeld de magneetstrip op een bankpas. De chip hoeft ook niet zichtbaar te zijn zoals een streepjescode. Een RFID-chip werkt ook als hij is opgenomen in een product, een pasje of - bijvoorbeeld middels een injectienaald - in het menselijk lichaam.

RFID wordt steeds vaker gebruikt als sleutelloze vervanger van de streepjescode om bijvoorbeeld een inventaris op peil te houden. RFID kan sleutelloze deuren openen, er zijn betaalsystemen die met RFID werken en plannen om RFID in paspoorten te gebruiken. RFID is al langer in gebruik om de eigenaar van een weggelopen huisdier te achterhalen door een chip in huisdieren te injecteren.

RFID kan ook nuttig zijn bij het herkennen van patiënten in een ziekenhuis. In Mexico lieten pakweg duizend mensen voor een proef een RFID-chip in hun lichaam plaatsen. Als ze in het ziekenhuis worden opgenomen, kan het medisch personeel de patiënt scannen en snel herkennen aan een uniek nummer dat in de chip is opgeslagen. Dit persoonlijke nummer wordt vervolgens gekoppeld aan een database waaruit snel het medische dossier van de patiënt boven water komt. De chip bevat dus niet het medische dossier, maar dit is theoretisch niet onmogelijk.


Wat is Narrow Casting?

Het leveren van de juiste informatie op een geselecteerde locatie en tijdstip via digitale schermen, veelal op afstand aangestuurd met relevante visuele mediacontent met als doel het bereiken van de juiste doelgroep.

Real-time marketing

De combinatie van breedband, sterk gedaalde prijzen van beeldschermen & beamers en de komst van geavanceerde software maakt Narrow Casting & InstoreMedia, tot een nieuwe baanbrekende technologie, waardoor een professioneel medium ontstaat.

Mensen worden dagelijks geconfronteerd met een overvloed aan communicatieprikkels, desondanks zijn ze op zoek naar steeds meer informatie. Dat Narrow Casting werkt, staat niet ter discussie: 75% van de aankoopbeslissingen worden in de winkel genomen. Omzetten in bepaalde producten nemen soms met 600 procent toe. De strijd om een plaats op het schap krijgt een nieuwe dimensie. Merkartikelfabrikanten die een commercial laten draaien op de schermen zullen een betere positie in de winkel krijgen. In alle gevallen geldt dat de schermen in de winkels worden gefinancierd door degene die adverteert.

No comments: